Powered By Blogger

21 March 2014

Aku...mak yang ter'evolusi'

Muka ku yang kepenatan melayan 3 anak bearuang..:p

Maka ku mulakan cerita ini...

Aku sepertimana metamorphosis seekor rama rama telah lama berevolusi sejak menjadi seorang Mak orang...

Bila difikirkan semula, aku sendiri yakin yg pakbear pun tidak menyangka bini dia yg bersuara kuat ini boleh memikul tanggungjawab sebagai Mak orang :)

Aku mengatakan begitu kerana ketika zaman remaja dan anak daraku, aku mempunyai ciri2 lengkap seorang pompuan yg tidak sesuai dijadikan calon bini atas faktor2 berikut:

1) Aku kuat tidur, hobi di masa lapang aku selain baca novel adalah tidur...hehe

2) Aku tak pandai masak, yang aku pandai hanya makan..itu memang specialty aku sampai sekarang...:)

3) Aku malas kemas katil tidur dan bilik sendiri. Aku pernah menjawab begini pd Mak aku bila dia suruh aku kemas katil.."Alah Mak ni..nanti malam kan Adik nak tidur lagi"...kihkihkih

4) Aku suka bercakap kuat dan sangat keras kepala...sifat itu masih kekal dalam diri aku sampai kini....kerana sikap itu lah dulu aku rasa kalau aku ada anak mesti hari2 anak aku kena marah...hehe

5) Aku anak bongsu yg manja dan dimanjakan...aku benci kanak2...bagi aku budak2 ni menyusahkan je...anak2 buah aku dulu kerjanya menyepahkan barang2 dan rumah aku je...so aku benci kanak2...

6) Datang bulan ku sgt tidak menentu...dan aku sangat kurus dulu..Ramai makcik2 yang kata "Ko ni kurus sangat, susah nak dapat anak nanti"...well, walaupun aku berlatar belakangkan Medic tapi kata2 Makcik2 yang tidak bertanggungjawab itu sungguh meninggalkan kesan pada aku...Aku percaya yang aku akan susah mengandung, susah beranak...sampai aku beritahu pakbear kemungkinan bila kita kawin nanti kita mungkin takde anak sebab Makcik2 kata begitu..:)

TAPI...

Aku bernasib baik kerana telah disunting oleh Kumbang yg kembang bernama pakbear sejak aku berusia 15 tahun lagi, makanya tanpa sempat aku berfikir samada aku sesuai menjadi Mak orang atau tidak aku setelah tamat Medic, terus bertunang dan berkahwin dengan Kumbang yang kembang itu...

Dan setelah 6 bulan berkahwin aku yang tidak pernah terfikir akan ada anak akhirnya mendapat perkhabaran gembira bahawa anak si Kumbang kembang sudah berada dalam perut ku...

So, terevolusi lah aku daripada seorang anak gadis yang kurang sifat keperempuanannya kepada sikap Mak2...

Aku yg tak pandai masak mula belajar buat bubur untuk Wafiy dan seterusnya adik2 nya yang comel..sekarang lagi rajin aku belajar bermacam2 resepi..segalanya untuk anak2..

Aku yang kuat tidur semakin lama semakin kurang tidur dan tidak mengamuk jika tidurku diganggu oleh anak2 pakbear yang hensem2 dan cantik ni...

Aku yang malas kemas mula suka membebel sekiranya rumah bersepah....aku yg dulu tidak kisah rumah macam tongkang pecah, akhirnya kini berubah secara automatis dari menjawat jawatan Doktor terus berubah memikul jawatan Amah yg cun sebaik aku melangkah masuk ke rumah...

Aku yang tidak suka kanak2, akhirnya sekarang amat suka lihat baby dn kanak2 kecil sebab keletah mereka lebih indah untuk dinikmati daripada melayan hati yang kadang kala duka lara...

Begitulah evolusi nya seorang aku...

Dan sebenarnya dengan adanya anak2 inilah semangat aku untuk rajin belajar, rajin bekerja juga meningkat kerana mereka...kerana aku selalu membayangkan kalau suatu hari nanti anak2 ku berjalan ke mana2, orang bertanya, ibu awak siapa? Anak2 aku boleh menjawab dengan bangga bahawa umi mereka adalah aku...ianya seperti mana aku membawa nama Abah dan Mak aku suatu masa dahulu...walaupun aku jarang bercerita siapa Abah dan Mak aku, tapi siapa yang mengenali mereka, akan automatik melayan aku dengan baik kerana nama mereka berdua..hehe..Aci tak? 

Sesiapa yang belum beranak pinak atau berhati galau kerana takut sekiranya adanya anak nanti mengganggu perancangan kehidupan untuk jadi kaya, jadi doktor pakar, jadi pakar dalam apa jua bidang, jadi wanita anggun atau berjaya dalam hidup, buang lah jauh2 perasaan itu...Percaya tak best student Master tahun lepas ketika aku grad master adalah seorang ibu beranak 5 dan mempunyai bayi kecil berusia 4 bulan ketika beliau menduduki exam? Beliau juga menyusukan bayi nya sepenuh masa :) aku sendiri kagum dengan kakak tu

So, itulah celoteh aku malam ni...perancangan malam ni nak buat marble cheesecake untuk pastikan Kumbang kembang yang aku katakan awal tadi akan kekal tahap perkembangannya dan tidak lupa akan diriku yang memang sayang selalu pada dia...Malam ni aku nak jampi2 sikit kek tu, kasik kumbang tu rindu je pada aku sepanjang masa....hehehe...aku tahu dia memang tak boleh hidup tanpa aku...kena tinggal 2 hari pun dah murung...kahkahkah...tidak macho sungguh..:)

0 comments: