Powered By Blogger

26 March 2014

Resepi Roti lembut gebu

Seperti yang aku kisahkan dahulu, Mak aku adalah seorang yang rajin membuat pelbagai kuih ketika usia mudanya...makanya dalam kepala otak aku ni, bila terkenangkan zaman kanak2 aku, gambaran didalam pemikiran aku adalah makan pelbagai jenis resepi kuih muih Mak...tolong Mak uli kuih...


Antara favourite aku adalah roti lembut dan gebu buatan Mak...




Masalahnya bila Mak aku sudah meningkat usianya Mak sudah lupa resepi Roti tu...jadi aku yg juga ingat2 lupa cara Mak aku buat roti itu pun diarahkan oleh Mak aku untuk berjumpa kakak aku yg sulong yang selalu buat roti ni...Mak aku kata roti yang dia buat dulu sama macam yg kakak aku buat...

Sekali tu bila aku jumpa kakak aku, dia memberitahu sebenarnya dia folo resepi internet je dengan sedikit modifikasi...hehehe...

So, makanya beberapa hari lepas aku pun try lah resepi yg kakak aku bagi disatukan dengan resepi internet..:p

Bahan:
--------

500 g tepung gandum
1 biji telur
3/4 cawan gula kastor
1 sudu besar susu tepung
2 sudu besar susu pekat manis
2 sudu besar marjerin
1 sudu besar shortening
1 peket mauripan (11g) yang peket kenit tu
Sedikit bijan / cheddar cheese / gula as topping (ikut suka hati kita)

Mula2
-------

~ campurkan susu pekat manis + telur + yis dan tambah air, jadikan 300 ml semua sekali - ketepikan

~ sebiji kuning telur + 1sudu fresh milk/susu cair - bancuhan ini untuk di sapu atas bun sebelum di bakar, boleh tambah susu jika bancuhan nampak pekat

Cara :
------

- Dalam satu mangkuk besar masukkan tepung, susu tepung, gula, masukkan adunan 300ml air tadi dan gaul hingga sebati

- Masukkan marjerin dan shortening, uli lagi hingga adunan lembut, licin serta elastik

- Perapkan doh sehingga naik sekali ganda (perap lebih kurang 1 jam hingga 1 1/2jam) 

- bila adunan sudah naik, uli dan tumbuk-tumbuk doh untuk keluarkan angin.

- Ambil sedikit dan buat doh kecil-kecil, susun dalam loyang yang telah di oles dengan sedikit marjerin (jangan susun rapat-rapat, jarakkan sikit, nanti doh kecil tadi akan membesar bak juara..hehe)

- setelah siap di bentuk, perap lagi 1/2 jam atau hingga doh besar sakali ganda, sapukan bancuhan kuning telur ke atas doh kecil tadi, taburkan sedikit bijan (boleh juga tabur gula atau cheddar cheese)

- Bakar dalam oven dengan suhu 180c selama 20 minit atau hingga masak, dengan api atas bawah. Yang part ni kan korang kena familiar dengan jenis oven korang serta tahap kepanasannya...aku guna oven lama Mak yg aku import khas dari Melaka...so temperature nya dah biol sikit...aku guna temperature 150c dan bakar 15minit je..:)

- setelah roti masak, keluarkan dari oven, sapu dengan sedikit marjerin/ butter untuk mengelakkan bun kita menjadi kering.

-pastu korang ngap la sesuka hati korang...tengok macam pakbear ni...hehe


Hehe..kiut kan pakwe bam aku ni?! 

Tu kisah malam nya sebaik sahaja roti siap dibakar...

Esoknya...



Pakbear makan roti tu cicah dengan kari yang aku masak malam sebelumnya...:)

Makan sambil buat kerja...eh! Biasa dia marah orang makan kat tepi Imac dia tu...tapi sebagai lambang sedapnya roti yg aku buat tu, Imac pun rela dicemari...hehe

Adios!!!

0 comments: