Powered By Blogger

28 November 2005

Titik Buta

Sudah 3 hari kami di kampung bermakna ikan-ikan dan sepasang kura-kura kami di rumah sudah 3 hari jugalah tidak makan kecuali memakan sisa-sisa buangan mereka sendiri dalam akuarium. Takut juga kalau ada yang mati macam lepas-lepas.

Malam minggu kelmarin kami singgah sekejap di rumah. Yang mengejutkan sejurus sebelum aku hendak membelok masuk ke kawasan taman rumah aku aku nyaris-nyaris hendak terlanggar seorang 'uncle' yang menunggang motor sambil dibonceng oleh 2 orang anak bujangnya. Bergoyang-goyang handle motornya cuba mengelakkan belokan maut aku. Nasib baik MakBear menjerit nyaring ke telinga yang menyedarkan aku dari khayalan lalu memaut kuat stereng kereta untuk mengelak daripada terlanggar uncle tadi.

Aku hanya sempat tersenyum kelat sambil mengangkat tangan meminta maaf. Kuat makian uncle aku dengar dari dalam kereta.

Sampai di rumah, aku memberi ikan makan. MakBear hanya tunggu dalam kereta. Mungkin masih terkejut. Sejurus kaki melangkah masuk ke dalam kereta MakBear tanya, "ada ikan-ikan yang mati?".

"Takde", jawab aku.

"Buang karen jee.. takde pulak yang mati", ngomel MakBear.

"Ikan takde mati, tapi nyaris-nyaris tadi uncle dengan anak-anaknya mati ataupun mungkin juga cedera parah kena sondol dengan kita", usik aku. MakBear menjeling geram.

"Maaflah uncle, nasib lu memang kurang baik sebab kedudukan lu dan motorsikal lu dan anak-anak lu berada dekat 'titik buta' wa sebab tue wa tak nampak lu!".

5 comments:

Anonymous said...

kesian uncle tu...kekekkekek

Kor bela ikan marine yek PB? patut la kor sayang betul.kekekekekek...

Anonymous said...

dobot, bukan ikan marine aaa.. ikan biasa2 jee. dah bela tue takkan tak bagi makan plak. hehehe

Masy said...

ku pikir ada lagi yg nak bela ikan flowerhorn tu..huhu..

Anonymous said...

masy, tak main aa flowerhorn. aku bela ikan sepat. hahaha

Masy said...

sepat asin ke?? huaaaaa..ahahaahha..