Powered By Blogger

16 November 2005

Sengihan Bermakna

Aku terharu betul pabila menonton di kaca tv, adengan seorang anak yang mengayuh basikal ke bendang untuk memberitahu kepada ayahnya berita gembira kejayaan beliau mendapat keputusan yang cemerlang dalam UPSR. Tiada pemandangan yang paling mengharukan tatakala melihat tangan kasar ayah yang sedang bekerja mencari rezeki ditarik dan dikucup sebagai tanda terima kasih atas segala pengorbanannya. Tubuh 4 kerat si bapa dirangkul sebagai tanda kasih dan sayang atas segala perhatian dan nasihat yang telah diberikan selama ini.

Tak kisahlah adengan itu hanya ulang rakam kerana diminta oleh jurukamera stesyen tv berkenaan ataupun senario yang sebenarnya berlaku di tempat kejadian. Yang pasti, apa yang terpapar di hadapan aku ketika itu cukup menyentuh jiwa.

Bukannya macam aku.

Masa aku dapat result UPSR dulu, aku balik rumah tengok mak aku dah tersengih-sengih. Mak aku tanya, "Berapa keputusan UPSR ko?"
"Mak teka berapa?"
"3A 1B", agak mak aku dalam keadaan masih tersengih-sengih.

???

"OOOooOOOO.. patutlah, Mak dah telefon sekolah dulu!!"
"Tak aciiiIIiiii!!!", aku dah agak sengihan mak itu mempunyai makna.

1 comments:

norchang said...

Pb, samelah kita. Sy pon rasa teharu..rase cam nak nangis jer....Tersentuh jiwa :(