19 February 2014
Kuih Donut resepi Kak Dar
Hehehe...glamer Kak Dar maid mak aku ni...aku namakan resepi ni, resepi Kak Dar sbb dia yang ajar aku resepi ni...
Aku ingatkan aku tak snap gambar masa buat Donut kat kampung hari tu, rupanya ada..hehe
As usual, pakwe pakwe hensem aku jadi pembantu khas...
Uli2 tepung jadi bulat
Bocorkan tengah2 adunan dan kemudian membuat gerakan jari secara berulang ulang di tengah2 supaya jadi lubang cantik..
Pecahkan telur sebiji...
Pastu, berjaya dirampas oleh Huda...perhatikan muka Waseem...muka marah... Dan muka Wafiy...muka sedang menceceh pada Waseem kenapa dengan Huda pun taknak beralah...hehehe
Apa entah yang kelakar...dua dua gelak..:)
Step seterusnya selepas goreng, lumurkan donut dengan gula castor atau apa2 yang seumpamanya...:)
Ok...tu je...aku stop lunch tadi...belek belek ipad jumpa gambar2 ni...memori bersama anak anak, aku catitkan dalam blog supaya bila dah besar nanti dorg boleh baca blog ni dan tahu betapa sayangnya aku pd dorg...so kalau dah tua nanti aku dah nyanyuk, harapnya dorg boleh jaga aku dengan penuh kasih sayang...Amin...
15 February 2014
Kuih Nagasari Nek Com
Tapi kecik2 dulu aku suka kuih ni...boleh makan sorang2 3-4biji sekali ngap..hehe..bawak lari masuk bilik..:p
So, sebagai penutup sesi pembelajaran membuat kuih dengan Mak aku untuk minggu ini, aku buat la kuih ni under supervision Mak aku..
Simple je buat kuih ni,
Bahan2 nya:
Lantik seorang tukang mixer yang menyayangi kita...so dia akan me'mix' kan adunan dengan penuh kasih sayang..:)
Api kena perlahan je, utk elakkan adunan tu berketul2 dan 'gosong'...korang faham ke gosong? Korang Google la eh..hehe
Pada masa yang sama, kopek pisang..pisang yang sesuai dan menjadi Gold standard untuk buat kuih ni adalah pisang Awak...or nama glamer dia, pisang Raja Abu...ekekeke...kelakau lah nama dia..aku baru tahu tadi...
Tapi tadi Pisang Raja Abu takde, yang ada pisang apa eh? Alah...aku lupa pulak...pisang kapas eh pakbear? Dia yang pegi beli tadi...dah malam2 ni lupa pulak aku...huhu...
Step seterusnya men'cover' pisang tadi dengan adunan yang dah likat tadi..
Maka...
Kukuslah mereka dan saudara2 mereka..
Aku kukus tak ingat berapa lama..around 15-20 minit je kot..kakak aku datang pulak malam2 buta tadi...so aku bantai borak dengan dia sampai aku lupa yang aku tengah kukus kuih..hehe..
Tadaaa...Nagasari dah siap...nyum nyum!!! Sedap walaupun tak pakai pisang Awak dan tak campur tepung gandum...
Ok, so selama hampir satu minggu aku berkampung di rumah Mak aku ni, aku dah belajar buat kuih apam, kuih kemohong, kuih Nagasari, kuih Donut (*aku tak sempat snap gambar sebab senang dan kejap nau aku buat)...hahaha...dan yang penting mi kari ala Nek Com...kari Mak aku lain sikit sebab mak banyak pakai rempah asli...ada juga tambah rempah kari instant tu, tapi very very minimal...hasilnya pun memang sangat sedap....
Tak percaya mi kari aku sedap? tengok ni!!
Eh! Aku belajar jugak buat rempeyek...pun macam senang...tp rempeyek tu aku tengok je sbb masa tu Maid mak aku yang buat, aku dah kelam kabut nak balik kampung pakbear...
Tapi bahan2 nya
Kelihatan maid mak aku iaitu Kak Dar yang bersemangat buatkan rempeyek yang aku request...kacang lebih please!!!! Hehe..
Oklah, bye Uols...esok aku nak balik Kuching dah...kita sambung kelas memasak kita masa cuti sekolah nanti..:)
07:15
1 comment
14 February 2014
Wafiy Waseem homemade Ice cream
Chewah!!! Tajuk ala2 omputeh gitu...hehehe
Aku kan punyalah lurus bendul...aku baca resepi tu tulis bancuhan bahan aiskrim tu perlu dipukul dan pukul selama 5 minit la, kemudian 15 minit la...tp aku tak perasan yang tahap memukul itu ada tahap kelajuan nya yang tertentu, ada level 1,2 pastu 5...mula2 tu aku ingat nak suruh pakbear je jadi mixer aku...kuikuikui..gelak pakbear bila aku bacakan semula resepi aiskrim tu...pakbear yg sudah bertenaga kerana kononnya rajin ber'gym' itu pun menunjukkan ketangkasannya beraksi memukul bancuhan itu secara teori...kehkehkeh...kelajuan 1, kelajuan 2, kelajuan 5...hahaha..tu pakbear kata "Yang, mana lah boleh nak abang jadi tukang mix, boleh tertanggal sendi siku Abang"
Anyway, few weeks ago aku dan anak2 Bear yg hensem hensem dan rajin itu telah membuat aiskrim...buat sendiri di rumah...
Kebetulan pula lately ni ada je orang share resepi buat homemade aiskrim so aku pun teruja la bila tengok bahan2 nya...sangat mudah...
Mula2 kami buat kek rainbow..
Lihat lah anak2 bear ku yg jadi model aiskrim...
Sebelum tu berposing dengan mixer yang dipinjam daripada kawan kami...hehe..
Ekekeke...tak terpikir yg laki ku bukan mesin...makanya kami pun pinjam la mixer tu...hehe
Btw, aiskrim rainbow tu rasanya memeningkan...maklumlah 1st time try, resepi yg aku folo tu suruh letak ovalette satu sudu besau...amik ko..sekali tu rasa berasid je aiskrim tu...hapa punya resepi lah...huhu
So keesokan harinya, aku yang tak puas hati sbb tak dapat menikmati aiskrim yang best, so aku try aiskrim oreo plak...tapi ovalette aku letak satu sudu kecik je..
Yang ni menjadi...sodap!!!!
Wafiy kata rasa macam aiskrim mcdonald...hehe
Ok, itu sahaja buat masa ni...buat aiskrim ni senang je rupanya...kalau anak korang hantu aiskrim macam Waseem elok buat sendiri je...jimat dan bole buat macam2 perisa pilihan kita...pakbear tu dah berangan nak aiskrim keladi la, jagung la....tp perkara pertama kena buat adalah BELI MIXER...hehe
03:18
No comments
12 February 2014
Kuih Kemohong resepi Nek Com
Hari ni aku buat kuih kemohong pulak...U all jangan banyak tanya nama kemohong tu dapat dari mana...Mak aku kata dari dia lahir dah memang nama kuih tu kuih kemohong....so jangan banyak soal eh!! Hehe
Kuih kemohong ni sebenarnya kuih pau kampung, wong jowo style...so since ianya sangat jowo dan kampung style, wafiy dan waseem tak suka sangat sebab dorg dah biasa dgn pau moden yang gebu2 tu...bagi aku pulak, aku saja nak tau resepi kuih2 tradisi mak aku ni...Mak aku dah umur 79 tahun ni...risau wei sekiranya aku tak mengaut semua ilmu masak2 daripada Mak aku yang macho itu...hehehe..lagipun Mak aku selera makannya tak menentu sekarang ni, so kuih2 tradisi camni lah yg boleh membuka selera mak aku..:)
Yg atas tu tangan Mak aku..bawah tangan aku..hehe..
Secara asasnya kuih kemohong ni resepinya simple...sapa yg biasa buat doh utk roti patutnya terer je lah buat...pada newbie macam aku ni memang blur la..haha
Untuk inti Mak aku campurkan kacang hijau yg direbus dgn kelapa parut, campur dgn garam dan gula secukupnya...gula tu gula pasir biasa plus gula kabung merah tu...:)
Kelihatan maid Mak aku mencampurkan gula dengan semangatnya...dia tensen tengok aku campur gula sikit sikit...hehe...Mak aku kata gula kena extra sbb bila kita kukus nanti rasa manis tu akan hilang...so walaupun kuih ni dikukus tapi agak kurang healthy dari segi kandungan gulanya..:p
Masukkan inti
Bulat bulatkan ia
Tunggu 4-6 jam or bila roti tu nampak dah membesar sekali ganda baru kukus tau...
Tadaaa...dah siap...aku suka..maklumlah dari kecik ni lah kuih yang mak aku buat....pakbear pun kata sedap..hehe..pakbear tu kalau dia banyak komplen, aku merajuk terus taknak masak lagi dah lepas ni...huh!!!
17:50
1 comment
11 February 2014
Kuih Apam resepi Nek Com
Mak aku sebenarnya pandai masak pelbagai jenis kuih...namun sayangnya kami adik beradik tidak ditunjuk ajar secara detail cara2 buat mcm2 kuih tu...or maybe pernah diajar tp aku yg buat tak endah..sebab aku bukan pemakan sangat orangnya...tapi bila dh ada anak2 ramai ni, aku rasa aku memang kena belajar resepi kuih2 tu so that nanti aku boleh ajar Huda dan cucu2 aku...hahaha...berangan ada cucu tu..lagipun dulu sibuk sangat, skrg baru relatively free...
Tapi seriously, hanya sekarang bila dah habis master, dan dh setel gazetment barulah aku rasa ada mood dan masa untuk mengorek kembali resepi2 lama mak aku...masa Master dulu aku study study dan study...tepu dh otak aku ni...tp jd doktor ni mmg kena study sepanjang hayat, kalau tak org kata doktor sudah outdated..hehe
Memang aku dh lama tidak merasai hidup aman damai macam ni...dari lahirkan Waseem 5 tahun lalu aku hidup macam ber'marathon'....
So since this week aku balik kampung dan cuti lama dan aku pun takde aktiviti apa2 selain tengok, melayan mak abah aku yg ter'chenta' jadi aku pun mengambil keputusan untuk belajar dan salin betul2 resepi kuih2 yang Mak aku penah buat dulu...
So hari ni, aku mulakan dgn kuih apam...eh! Aku bukan nk me'resepi'kan semua entri2 aku ye...juz nk share moment indah ketika aku belajar semula resepi2 mak aku..
Aku terpikir nk belajar buat kuih apam sebab wafiy suka makan kuih apam...dari aku asyik beli kuih apam yg aku dimaklumkan biasa org buat campur Eno tu baik aku buat apam sendiri resepi asli mak aku...
Kelihatan Mak aku sedang mencampurkan yis dan tepung gandum secara berdikit2 supaya campuran sebati...eksyen je muka Mak time ni..hehe
Btw mak aku dulu mengajar sekolah agama, so dia adalah seorang cikgu yg garang dulu...so mak aku tiap kali ajar aku buat kuih mesti akan ada bunyi2 eksyen sikit, yelah anak dia lebih tahu anatomi dan fisiologi manusia daripada anatomi dan fisiologi bahan2 masakan...hahaha...dia akan kata "La...itu pun tak tahu!!"
Aku akan jawab "Tulah Mak..dulu suruh adik belajar rajin2, baca buku je..so hal ehwal kuih muih ni adik tak belajar masa belajar doktor dulu...hahaha"
Ha..yg ni Mak aku ajar cara mix kan air, tepung dan yis sikit2...Mak aku dh tak kuat, jadi aku lah pastu take over me'mix'kan...
*gambar ada love...hehe..cover aurat
Yg kelakarnya..tengah2 buat tu baru teringat yang campuran tepung dan yis ni biasanya Mak aku biarkan dulu (peram) lama...biasa Mak buat sebelum tido malam...hehe..aku ni kononnya buat pagi tadi pastu pukul 10pg je Wafiy bangun kita dah boleh makan sedangkan aku baru je start peram benda tu pukul 9pagi...hehe..alamatnya petang la baru kita boleh kukus....
Lepas dah cuci bekas, Wafiy dan Waseem naik meja dapur tu dan dengan excitednya tolong masukkan adunan apam tu dalam bekas2 comel ni...eh! Korang tau tak, bekas2 comel ni dari aku kenit2 dah wujud di rumah aku ni, dan baru aku tau rupanya bekas ni Mak aku dapat hasil seludupan kakak aku yg sekolah Mozac dulu bawak balik dari asrama..ni bekas aiskrim kat asrama Mozac dulu...hahaha...
Dah siap dh masuk bekas momel...mak pesan jangan masukkan banyak2..tiga suku bekas je..baik bosh!!!
Nampak tak bubble2 dalam adunan apam tu? Mak aku kata tu petanda yg adunan dan yis dah kembang..lama woi nak tunggu naik camni..6 jam...:)
Ok!! Lepas tu masukkan dalam pengukus yg dah berasap asap tu...kejap je kukus..dalam 20 minit..aku punyalah nervous takut tak jadi...siap panggil Mak aku yang baru nak lelap untuk meng'confirm'kan yang apam aku dah masak..hehehe...
Anak anak suka...si Waseem yang dah letih membantu Umi masak sudah tidak dapat dikesan pada ketika ini...hahaha...
Aku ada banyak lagi list nak belajar buat dengan Mak aku ni....roti manis, roti canai, kuih buah melaka, kuih rengas, kuih kemohong, kuih nagasari, rempeyek...doakan aku berjaya absorb semua resepi2 ni...untuk kesinambungan anak cucu cicit Tok Min dan Nek Com...:)
05:36
2 comments
02 February 2014
Kek Batik Meow Meow
Alhamdulillah, sejak dua menjak kami duduk kuching ni aku dh mula berani mencuba resepi yang mudah2...bagi mencapai azam ku untuk menjadi ibu mithali...hehe
Aku kesian sebenarnya pada anak2 aku sebab mereka dapat Umi yang kurang seni halus pd masakan....tp aku tak rasa aku takde seni cuma sebelum ni hidup aku cuma study, kerja, kerja, study..sekarang baru aku sedar betapa masa buat master 4 tahun tu aku dah ter'miss' banyak perkara...masa dolu2 rasa dah perfect dah kehidupan, tapi bila aku menoleh semula ke belakang sekarang ni, baru aku sedar aku boleh jadi lebih baik dari dulu...Nasib baik anak2 aku masih kecik la..Wafiy baru 8 tahun ths year so aku ada bnyk masa untuk belajar pelbagai resepi menarik supaya Wafiy mengingati umi nya ini sebagai umi yang pandai masak...
Aku masih teringat2 lagi dulu masa dok asrama, ada sorang kawan ktorg tu tiap kali balik dari kampung akan bawak piza...sedap sgt..sampai aku terkenang2...hehe..so dah ada rezeki lebih nanti aku nk beli oven utk buat piza dn pelbagai roti..mesti besh!!!
Makanya sekarang aku rajin gugel resepi...ada yang nanti aku buat sendiri..dan ada juga yg pakbear buat....nasib baik boifren ku itu pandai masak...
So sebagai kenangan, aku persembahkan gambar kek batik yg kami buat...kira kek batik lah kek pertama yg kami try..hehe..kek senang je pun, tp dh umur 34 ni baru aku pandai buat..:p
Ok, itu sahaja..td ada cousin pakbear datang rumah, dia kata kek batik ktorg ni sedap..hehehe...
Aritu pakbear buat kek gula hangus, rasanya sedap tapi rupanya macam apam pulak..kihkihkih..
Takpe, nanti ktorg nk try lagi smpi dpt buat kek gula hangus yg berwajah cantik dan gelap gulita...
Actually smlm nk buat kek choc moist tp ada bahan yg terlupa beli...huhu..next wknd punya projek la pulak..:)
Akhir kalam,
21:58
No comments
Subscribe to:
Posts (Atom)


























































