Powered By Blogger

01 June 2014

Cucu cucu Meow versi Saghawak

Ini entri tertunda...aku asyik lupa nak mengkisahkan kisah cucu2 Meow kami atau cucu2 Pusak versi Saghawak...


Btw, walaupun Kuching ini dipanggil Kucing tapi tahukah anda kucing di bumi Saghawak ni dipanggil Pusak...:)

Cucu2 kami ni lahir tepat sebulan pemergian Tok Min...iaitu 7 April..sbb tu sampai bila2 pun aku akan ingat..

Perut Dayang masa preggy mmg sangat sangat bulat...towards term tu aku tengok dah macam nk meletup perut Dayang...haha


Dan Dayang nampak sangat keletihan..


Tido je...
Dan berdasarkan pengalaman aku menjadi nenek Meow yg sudah berkali2 melihat Meow preggy, aku amat yakin anak Dayang at least ada 4ekor sbb perut Dayang superbesar..hehe

Ok...so pada 7hb April tu, subuh2 hari ketika kami kemamaian bangun dari tido, kami telah dilagukan dengan irama yg sgt familiar...Meow Meow halus je kedengarannya...malam sebelum tu memang nampak Dayang dh sibuk cari tempat beranak...so malam sebelum tu kami pun stanby la satu laci baju Wafiy tu sebagai suite bersalin untuk Dayang...

Sekali tu, bila kami bangun pagi dan mendengar Meow halus itu, kami terkejut tengok suite bersalin Dayang kosong...La...mana pulak si Dayang ni beranak..sekali tu rupanya kat atas katil, di hujung kaki Wafiy...haha...sukati ko je Dayang...



Ada 5 semuanya...sekor je macam kaler Dayang, dan putih melepak yg lagi 4 ekor tu....nampak sama je yg putih2 tu kecuali ada sekor putih tu agak halus kenit je...so otak aku terus stres...aku stres sbb pikir camne la Nenek korang ni nak cam korang yg mana sekor...sama je nenek nampak yg putih2 tu...kang susah Nenek nak bagi nama...haha..relevan tak kerunsingan aku..:p


Akhirnya Dayang setuju duduk dalam suite bersalin yg kami sediakan...hehe..

Eh! Dayang ni cerdik tau, day 1 post delivery dia langsung tak gerak dari katil Wafiy tu, dia letih agaknya...

Day 2, Dayang dah start turun katil, jalan2 dalam bilik Wafiy tu..

Day 3, barulah Dayang turun ke tingkat bawah rumah kami...

Aku pikir Dayang pun pandai berpantang...lepas beranak tidak berjalan banyak...ekekeke...


Tapi untuk minggu yg seterusnya, Dayang dah angkut semua anak2 nya turun ke bilik opis pakbear...


Bagi mengelakkan baby2 semua ter'yak' dan terkincing dalam bilik opis Dedi, kami pun pindahkan mereka semua dalam Banglo 4 tingkat yg kami beli masa awal2 kami pindah Kuching dulu..:)

Lagipun nak train dia ekor untuk yak di pasir dan biasakan tido dalam cage sbb kalau kami pulang Semenanjung, Dayang dan babies akan kami hantar ke Boarding...so kenalah belajar tido dalam cage ye cucu2 Umi..


Tapi kan kami perasan Dayang makin kurus macam kurang zat...dan dia diarhea teruk dan demam panas...so berulang alik jugak lah kami ke Klinik Meow...nasib baik klinik Meow agak dekat dengan rumah kami...


Ni Dayang masa high fever..very bad sampai aku bergegas pulang ke rumah untuk bersama2 pakbear hantar Dayang ke klinik..

Doc Vet advise kami isolate Dayang from the babies for at least 3days or until Dayang sihat...so aku pun jadi lah nanny kejap...tapi tak sampai 3 hari kami tengok Dayang dh fully recover, so kami pun benarkan Dayang menenenkan semula anak2 nya..


Menggigil2 jalan...

Comel je..geram Umi tengok...telinga terkatup lagi time ni..:*)


Tido polok2...dalam perut camnilah agaknya dorg tido...

Kami namakan mereka Awang, Carlos, Gemok, Abdul dan Kenit..:)

Susah jugak nk kenal pasti yg mana satu Carlos, Gemok dan Abdul coz semua putih dan badan berisi...aku kenal berdasarkan kaler hidung...hehe..
Awang yg kaler macam Dayang dan si Kenit adalah putih yg paling kecil masa lahir..:)

Tapi sayangnya, rupanya salah seekor dari baby terkena diarhea teruk sama seperti Dayang...

Sori..aku ada snap photo Carlos yg sakit, tapi aku tak sampai hati nak upload...kesian Carlos..kami lambat detect dia diarhea...huhu...

Carlos admit wad 2hari then passed away..:'(

So, lepas tu Vet nasihatkan kami bawa siblings Carlos ke Vet untuk check up..


Alhamdulillah, the remaining four are healthy..

Sangat kuat makan dan kuat nenendo...macam kakak Huda jugak...:)



Korang tengoklah ni...nenen Mama Dayang ada 8 pun dorg masih berebut lagi...hehe..

Umi luv u Meow2 semua....esok kita sambung main geletek2...geram Umi tengok keletah korang!! Muahhhsss!!!!


1 comments:

fairus said...

DAPAT BAKA SARAWAK KE?