Powered By Blogger

31 May 2014

Kek Pisang untuk pakbear@pakmeow

Jam sudah menunjukkan pukul 1.43 pagi...tapi aku masih belek iphone ku yg umur nya sgt panjang...nk tukar phone lain pun tak sampai hati kerana iphone4 ku ini masih anggun bergaya macam tuan dia...hahaha


Sebelum aku merapu lebih jauh...actually aku nk share resepi Kek Pisang yg aku buat 2 malam lepas...aku dipaksa oleh pakbear untuk buat kek Pisang ni sebab pakbear mengidam...korg tengok lah betapa besau perut pakbear ku itu...memang patut pun aku kata dia mengidam...hehe..Ampunkan patik Tuanku incik Bam...:p

Kek Pisang ni rupanya senang sgt buatnya...kira tak guna otak sgt lah...aku pun malam tu rs nk hilangkan stres dan kepenatan bekerja di siang hari...so baking adalah sejenis terapi yg terbaik...campak2 bahan, pastu bila kek siap kita boleh makan secara overdose...so hilanglah stres..tp tidak elok diamalkan selalu...kang kalau tak gemuk pun, kolesterol terapung2 dalam salur darah....aiyokkk!!! Tak tayuk..mamam lagi anyak2..kan dh uncit!! Itulah kata2 amaran ku pd Huda si pemakan tegar....anak daraku yg gebu di pipi dan di perut dan juga seorang pencinta kucing tegar...setakat kiss2 mulut tu dah biasa sgt Huda buat dgn Meow2 ktorg ni..huhu..

Ok, resepinya:

Bahan bahan:
4 biji pisang emas - lecek (aku guna 5 biji)
1 cwn gula kaster
1 cwn minyak jagung
4 biji telur gred A (aku pakai apa punya gred pun aku tak tau, ianya akan bergantung pada telur apa yg pakbear jumpa kt kedai..:)

Bahan ayak:
1 1/2 cwn tepung gandum
1 sk soda bicarbonat
1 sk baking powder

Bahan lain:
1 sb jus limau nipis (aku tak letak sbb takde jus limau)
1sk esen vanila 

Cara cara:
Panaskan oven pada suhu 170C. Lengser mentega pada loyang. Ketepikan. 

Putar gula, telur dan minyak dlm anggaran 3-5min @ hingga putih. Masukkan pisang dan kacau rata. 

Masukkan pula tepung yang telah diayak sedikit demi sedikit. Kacau sebati dengan menggunakan spatula or senduk ke...actually aku guna mixer...maklumlah aku ni ada proximal myopathy..tangan aku jenis tak berapa kuat...sebab tu aku kawin dgn pakbear yg lengannya 5kali ganda daripada saiz lengan aku..hehe

Masukkan esen vanila, jus limau dan gaul sebati. Tuang dalam loyang dan bakar selama 40 -60 minit atau sehingga masak. 

Tadaaaa...makanya siap lah kek pisang aku yg enak ini...




Ooo ye..aku pasan kan kek pisang ni kan lebih sedap bila dh sejuk...kenapa ek? Tp bagus jugak, so simpan dlm bekas dn makan keesokan harinya pun masih sedap...

Pakbear actly request kek pandan la, kek buah lah...amboi!! Alamatnya tak slim2 lah pakwe gebu aku ni...aku ni asyik berangan je bilalah body pakbear nk jd mcm badan perenang Australia yg dia dok canang2 kan tu...haha


Gambar kontroversi kami...nampak mcm org tgh honeymoon kan? Dahlah background gmbr bilik dalam hotel...kihkihkih...takde maknanya lah aku dn pakbear dpt honeymoon dengan ada 3 budak2 baik tu..:p

0 comments: