Powered By Blogger

30 June 2014

Resepi Banana cheese pakbear

Malam ni aku ingin kongsikan resepi Banana cheese air tangan pakbear ku yang baru meningkat usia ke  34 tahun semalam...


Banana cheese ni actually makanan wajib ada di semua restoran kat Kuching ni....walaupun berstatus 'cheese' tapi ianya tidak lah high class sgt kerana di gerai2 tepi jalan pun ramai jual...:)

Wafiy masa kami mula2 pindah Kuching dulu macam ketagihan banana cheese ni, hari hari mau banana cheese sampai aku kena hadkan sebulan boleh sekali je...walaupun lama2 aku pun dh tak kisah sgt sbb pakbear pun hantu Banana cheese ni..as usual apa yg pakbear suka, aku tak suka...oleh itu bila pakbear menyuarakan keinginan untuk buat homemade banana cheese aku tak layan sgt...hehe...aku cuma memberi tunjuk ajar utk memilih jenis cheese sahaja...maklumlah aku kan rajin buat kuih dan kek kununnya...haha

So pakbear pun belajar la sendiri dengan cara observe camne org kat kedai makan buat...hehe...

Ok...bahan2 wajib ada:

1) Pisang tanduk, atau pisang nangka atau apa2 pisang yg besar, mantap dan lazat...kalau pisang comel lote tu boleh jugak tapi kami rasa kurang kick

2) Tepung gandum + tepung beras secukupnya...yg ni utk goreng pisang tu, korang adjust la sendiri, tp menurut pakbear tepung beras kena lebih sikit baru rangup dan mantap...kalau korg goreng pisang pakai tepung lain or ada teknik menggoreng yg lain sukati korang lah, janji pisang tu digoreng dgn tepung...hehe..

3) 1 buku cheese cheddar

4) 1 tin susu manis

5) Parut saiz kiut..:)


Cara membuatnya.....

Senang je....buat adunan untuk buat goreng pisang biasa.....Pastu goreng hingga masak...

Dah masak susun pisang goreng tadi sesuka rasa atas pinggan..

Lepas tu parutkan cheese cheddar di atas pisang goreng tadi...



Kemudian, letak susu manis pulak......susu tu depends la...tahap meleleh sikit2 je tau...dari pengalaman ktorg better guna susu manis yg baru buka, jangan guna yg dah bukak dn simpan dalam fridge sbb nanti susah korang nak lelehkan susu tu...tak jadi susu leleh, tapi jadi susu ketul, so kurang comel banana cheese kita..:)

Siap dah...

Tadi buka puasa, pakbear buat keledek cheese...sukati dia je...haha


Korang pasan kan susu tu macam terlambak? Patutnya dia halus cantik je..ni yg aku kata better guna susu yg baru bukak, bukan yg dh simpan dalam fridge...




Inilah hantu Banana cheese...
Dalam otak Wafiy semua yg umi buat utk Wafiy kena ada cheese...sabor je le...

Anyway, tq pakbear...resepi dia ni...aku tukang tulis je..haha...biasalah pompuan kan memang rajin membebel...:)

1 comments:

shamyheart said...

wah, nampak sedap. teringin nak buat. terima kasih atas resipinya..

budak-budak memang suka dengan keju. =)