Powered By Blogger

02 October 2014

Sabah Trip Day 2 - Rumah Terbalik Tamparuli & Desa Dairy Farm, Kundasang

Hari kedua selepas bersarapan di Restoran mamak berhampiran, kami pun memecut kereta Alza sewaan kami menuju ke Kundasang dengan bantuan encik Waze...

Perjalanan dari KK mengambil masa 1jam setengah sepatutnya...
Tapi kami ni telah menyinggah ke Rumah Terbalik Tamparuli ini...




Aku ni kan sebelum pegi holiday biasanya aku akan gugel habis habisan pasal tempat yg aku nak pergi, so ada blog yg tulis Rumah terbalik ni ntahapahapa...basically not worth going la...tapi pada pendapat aku, since tempat ni famous, so better kita pegi je lah...kang org cerita pasal Rumah Terbalik, kita plak blur sedangkan dah perabih duit gi holiday di KK..Hehe..


Ni macam adat dorg la, sebelum masuk rumah kena pukul gong dulu...


Pastu ketuk pintu...





Memanglah semua benda nampak terbalik..ok so? So hepi2 kan sahajalah diri melihat semua benda terbalik...kihkihkih...benda unik kan...lagipun murah je bayaran masuknya...anak2 pun rasa excited...Huda excited sebab nampak Meow tido atas sofa yg terbalik dalam rumah tu...hehe...Wafiy excited sebab nampak dlm rumah tu ada game Monopoly...Waseem pula excited sebab nampak ada patung Ultraman tido atas katil terbalik...:)

Kat luar rumah tu kita boleh posing2...ha! Cakap pasal posing2 ni kan, aku dan pakbear dah tau taktik untuk dapatkan gambar cantik anak2...sapa yg dah ada anak akan tau sangat betapa seksanya nak dapat anak2 kita senyum cantik masa bergambar...
Taktiknya adalah dengan ambil gambar candid dan ambil gambar anak2 bersama benda favourite mereka, tak perlu expect dorg utk pandang kamera pun...snap je gambar2 dorg tanpa dorg perasan diri mereka difotokan..akhirnya berjaya lah juga kami shoot gambar anak2...kebetulan dorg suka buat aksi mengarut macam pakbear so agak mudah la pengambilan gambar holiday kali ini..:)




Habis dah melawat Rumah terbalik tu so ktorg meneruskan perjalanan ke Kundasang...kami aim untuk sampai ke Cattle dairy farm sebelum pukul 2 sebab kami berhajat untuk sama2 memerah nenen susu lembu...waktu pemerahan susu lembu adalah 2.30-4ptg..tapi sayangnya sekarang ni pihak dairy farm sudah tak benarkan pelawat perah nenen lembu...tak pasti mengapa...maka kami mengubat kesayuan dengan bertemu si penghisap Nenen tegar...tak dapat tolong perah nenen Mama dorg, dapat bagi dorg minum susu pun jadilah...



Lawatan bakal doktor Veterinar Zoo Melaka dan pemilik kedai haiwan terkenal di Melaka juga..hehe..Wafiy dan Waseem berangan2 nak bukak Pet shop bila dah besar nanti, dah siap survey lot kedai camne yang sesuai..haha



Ada budak sytim bila kena usap dengan Umi..haha..ha! Yg sekor lagi dok cubaan makan baju aku..agaknya aku pun dah bau macam Mak lembu...sebab penghasilan susu masih berjalan lancar..:p




Dorg hisap botol tu kuat tau..kita kena pegang kuat2 botol tu...kalau tak boleh terpelanting botol tu..



Mama mama Lembu sedang beratur untuk diperah nenen...bengkak2 susu dorg aku tengok...kesian..kalau manusia lah kalau dah bengkak camni, dah menangis dibuatnya...huhu


Dah puas bermain dengan anak2 lembu dan kambing yg rakus menenen dan melihat lembu diperah susu kami pegi ber'posing' pula...serius cantik u all tempat ni...


Maha suci Allah, nyaman sangat suasana di sini...


Kami....




Jika engkau minta intan permata, tak mungkin ku mampu..
Tapi sayang kan ku capai bintang dari langit untuk mu..
Jika engkau minta satu dunia akan aku cuba..
Ku hanya mampu jadi milikmu pastikan kau bahagia...

Hehe..aku nyanyi kejap..aku rasa itulah lirik yang melambangkan betapa sayangnya aku pada anak2 bear ku...:)


Kinabalu aku datang....:D




Anak2 dan aktiviti masing2...time ni lah aku dan pakbear ambik peluang berposing sorang2 dan berdua2an..haha



Nampak gagahnya biseps pakbear...kuikuikui!


Tinggi tinggi Gunung Kinabalu....Tinggi lagi sayang sama kamu...:*)

Btw kan, masa di Kundasang aku masih blur betul ke Gunung belakang ktorg tu Gunung Kinabalu...tp sebab dia yg nampak paling tinggi dan paling gah juga paling famous orang nak bergambar, maka aku menganggap dialah Si Kinabalu yang macho itu...tapi masa kami pegi kabus tebal...tapi elok jugak macam tu kot..sebab aku ni lemah semangat sikit tengok benda besar2 ni, pakbear sahaja satu2 nya objek besar yg aku tak takut, malah aku geram....hahaha...

Ok, again dah macam nak pengsan bergambar, barulah kami beransur pulang ke hotel kami yg ala2 kampung di kaki gunung Kinabalu..iaitu J Residence...kat sini banyak hotel/chalet/motel/homestay...gugel je lah mana yg berkenan...

Lepas dh mandi dan solat baru kami pegi makan di Pekan Kundasang yg antik itu...nampak lama betul pekan tu...tapi aku suka..barang lama itulah yg membahagiakan...:)

Btw aku bagi warning Kundasang sangat2 sejuk ye...berdasarkan rekod suhu di sana yg aku tengok suhu adalah antara 17-25 celcius...suhu di waktu malam dan awal pagi super beku..sampai nk keluar selimut pun malas..hehe

Ok, babai...jumpa lagi di episod seterusnya...


1 comments:

pB said...

Assalamualaikum ,

happy tengok keluarga bahagia nie ...
Teringin nak pergi lagi ke KK. Tengah kumpul duitttttttttttt