Powered By Blogger

16 October 2014

Sabah trip - Poring hot spring & Fish Tagal

Entri ini asyik tertunda sahaja...hehe...busy bekerja dengan bersungguh sungguh..

Meh sambung story..

Hari ketiga di Sabah kami bangun dari lena yg kebekuan kerana suhu sejuk gaban di Kundasang...

Plan nak keluar pukul 9...tapi semua malas nk mandi sebab sejuk sangat2...ambik wudu' pagi2 pun rasa macam kena electric shock...subuh di Kundasang awal..sebelum jam 5 pagi...so memang sejuklah..

Pagi itu kami bersarapan di Pekan Kundasang...sejuk giler kau..air teh o panas yg aku order baru nk minum dah jadi suam2 kuku...dengan air sejuk bertiupan, memang kejung aku dibuatnya..

Dan selepas bersarapan dengan teh panas yg sejuk itu, kami pun bergerak ke Poring Hot spring yg terletak di Ranau..agak jauh juga dr pekan Kundasang...lebih 35km kalau aku tak silap...dan dengan jalan yg umpama ular kena palu itu perjalanan mengambil masa 1jam lebih...anak2 semua sudah diingatkan agar sarapan secukupnya dan jangan moody dalam keta sebab perjalanan ini jauh..

Apa yg best di Poring? 







Pertama...

Korang tengoklah pakbear dan anak2 bearuang...kihkihkih








Kedua...



Canopy walk..ianya adalah jambatan gantung atas pokok...

Ok utk menuju ke Canopy walk ni kita perlu berjalan mendaki bukit kira2 200m...penat ooo...maklum lah aku ni sejak lepas bersalin Huda tak pegi lagi exercise..huhu...



Aku dah nak pecah lutut time ni...

Tapi yg aku kagum ialah anak2 bear termasuk Huda yang baru 2 tahun ini sangat sporting...tak mengeluh pun...budak2 kan..tahu berseronok je lah..



Kami rehat sekejap sebelum meredah jambatan Canopy walk yang goyang2 itu...







Jambatan ni 30m from ground...kalau tengok bawah nampak gaung2..sungai...seriau tapi syiok...

Dah turun Canopy walk, kita perlu turun semula ke pondok permulaan yg terletak 200m di bawah...



Dan kami ada satu lagi misi...

Mencari Rafflesia...



Actually kan aku tak plan langsung nak tengok Rafflesia blooming ni...tapi sebab nampak beberapa banner di sepanjang jalan menuju ke Poring berkenaan rafflesia blooming ni...so apa lagi...of course la kami bertekad juga untuk bertemu bunga pujaan ramai ni...actually kt Sarawak pun ada Rafflesia ni..hihi..aku pun baru tau..;p

Nk gi tengok Rafflesia ni kena bayar entrance fee tau..actually dia kt kebun2 orang je..so kira dh jd mcm bisnes kecil kecilan penduduk kampung sini bila time rafflesia ni berkembang...


Pondok tepi jalan tu la kaunter bayaran..hehe




Makcik ni tukang jaga kebun Rafflesia tu...muka dia masam je pada mulanya...tapi masa salam nak balik aku hulur rm10 pada dia dan terus berubah muka makcik ni jadi hepi..:)




Actually comelnya je Rafflesia yg kami gi tengok ni..hihi

Maka selesai lah kami di Poring...


Destinasi seterusnya adalah Fish Tagal Sungai Moroli..tempat ikan geget2 kaki..

Aku tak turun sebab Huda dah tertido..cian anak Umi, jauh jalan tadi...huda sekarang dah pandai...tak mau dukung...nak jalan sendiri...so penat extra la cik adik sorang ni..:)






Menurut pakbear, ikan2 ni tak minat pun kat kaki Wafiy dan Waseem.....tapi mereka2 menghurung kaki pakbear..so faham2 je lah ye..hehehe...

Dah setel pakbear bermain dengan ikan, kami menjengah sekejap ke Sabah tea farm..tapi tak masuk sebab dah petang sangat...huhu



Kami kemudiannya bergerak pulang ke Kundasang...

Tapi singgah solat di Masjid Ranau dulu...dan makan di restoran berdekatan kerana tak sanggup makan dalam kesejukan melampau di Kundasang...kihkihkih..

Btw, aku menasihatkan u all kalau nk ke Kundasang, elok isi minyak secukupnya di KK or Pekan Tamparuli..kerana selepas itu next stesen Minyak yg proper yg kami jumpa adalah di Ranau...di Pekan Kundasang ada satu stesen minyak tapi mcm kurang proper...

Nak draw duit pun sila draw duit secukupnya di KK...kerana di Kundasang hanya ada ATM Alliance bank...so bayangkan jika ATM tu rosak...next ATM machine yg ada adalah di Ranau juga...jauh tu..:)

Ok...nanti aku buat entri seterusnya..hihi

0 comments: