Powered By Blogger

21 June 2013

Suami kaya pilihanku?

Beberapa hari lepas, aku bertembung dengan sorang pakar baru macam aku, tapi dia bidang lain..sebelum ni aku dh dengar kisah pasal minah ni....dari story mory orang, minah ni suami nya kaya raya...duduk KL pun dok kat Kondo harga jutaan rm. Minah ni jenis yang 'big mouth'...sangat suka bercerita hal diri sendiri dan juga hal orang lain..so kerana kebesaran mulutnya itulah aku dn kawan2 ku dapat tahu yang sebaik saja dia habis exam master ari tu, dia sangat confident yg dia pass, so dia pun belilah gelang emas sebagai hadiah untuk dirinya sendiri, dan bila keputusan rasmi keluar, suami dia bawak dia ke Habib jewel untuk beli emas lagi dan lagi...habis belas2 ribu lah kat Habib jewel tu...minah ni terlalu rajin sgt bercerita sampai tak tau nk kata dia ni sengaja nak eksyen yg suami dia kaya ke or mmg dia niat tulus ikhlas suka2 je bercerita...hehe..


So, ada satu hari tu kebetulan aku dn minah kaya ni bertembung dlm surau, persamaan kami adalah kami berdua sama2 mengepam susu..hehe

Dia kan rajin bercerita...so dia pun cerita lah pasal anak2...dia kata sejak ada baby ni hidup dia macam kelam kabut sikit...pagi sibuk nk gi kerja, hantar anak ke nursery, sekolah...petang sampai rumah dah lewat petang, malam nak kena masak, kemas rumah, lipat baju anak2, jaga baby dan etc etc...dia kata dia tak sempat pun nk tengok homework anak dia yg dah sekolah rendah..weekend pulak dia rasa nak berehat je sbb dah penat bekerja 5 hari...dia kata anak2 dia sibuk nk join taekwondo la, swimming la, tapi dia mmg tak sempat nak hantar. Sbb penat dan takde masa....mana pulak pegi suami kaya dia tu ye? Rupanya suami dia di rumah memang "King"....pinggan makan sendiri pun tak reti hantar ke sinki ye...semua urusan rumah dn anak2, semua minah tu sorg yg buat, tmasuklah hantar anak2 ke sekolah...;)

So, masa aku dn pakbear kuar lunch aritu aku pun story la kat pakbear pasal minah kaya ni....masa aku bercerita pasal minah tu dok kondo, suami kaya raya, suami belikan emas berbelas2 ribu tu, pakbear spontan je cakap:

Pakbear: Ayang kan sebenarnya menyusahkan hidup Ayang bila kawin dengan Abang...(*sedih je muka pakbear)

Aku: Eh! Apsal pulak?

Pakbear: Yelah..abang takde duit, tak kaya..kalau ayg kawin dengan org kaya mesti Ayang akan dapat emas, rumah besar..

Aku: Ayang tak perlukan semua tu bang...budak tu memang lah kaya...tapi semua benda kena buat sendiri...siang keja, malam kemas rumah, jaga anak..homework anak pun tak sempat check, anak nk gi kelas taekwondo weekend pun dia takde masa nak hantar...Ayang hepi dengan abang....kita sentiasa ada masa untuk bersama2 membina keluarga, menjaga anak2 kita...Ayang rasa kalau dapat suami kaya tapi selalu takde kat rumah pun tak best...Ayang dh ada rumah, tanah, so nk buat apa lagi Ayang nk benda2 lain...tengok tangan ayg ni emas abg bagi masa nikah dulu pun mana ayg pakai...semua simpan je...hehehe...so nak buat apa emas banyak2...

Tulah jawapan aku pada pakbear....sincerely, jujur dalam hati aku ni aku tak pernah rasa inferior bila bini2 orang kaya ni bercerita pasal kemewahan hidup dorg...sebabnya aku pun pernah rasa jadi anak kepada bapa yang kaya..hahaha...eh! Bapak aku bukanlah kaya raya..tapi adalah duit...hehe...so apa yang aku nampak banyak sebenarnya yang Mak aku sebagai isteri kena buat sendiri..handle anak2, kemas rumah sendiri, gi lawat anak kat asrama, even konvo kakak aku pun Mak aku pegi sorg2 je.. Sbb bapak aku sgt workaholic, selalu sgt takde kat rumah...dn bapak aku langsung tak romantik...hehe...

Aku sebenarnya suka tengok parents pakbear...takdelah kaya raya..tapi Alhamdulillah, duit cukup makan...hidup bahagia..disebabkan tak sibuk sebab nk kena maintain kekayaan so dorg selalu ada masa untuk bersama2...ke mana2 berdua...romantik kan? Aku pun mengidamkan begitu...biar takde rumah besar, harta berkoyan tapi sentiasa ada masa bersama...;)

So, apa yang ingin ku katakan di sini adalah....aku tak kisah takde suami yang kaya raya...tapi aku lebih gembira dapat suami yang sentiasa ada bersama aku...duit tu boleh dicari, tapi kasih sayang dan masa yg dapat diluangkan bersama2 suami/isteri kita tu tak ternilai dengan wang ringgit....

Tapi kan aku bukan maksudkan kita tak perlu berduit ye...Money can't buy happiness...tapi agak2 kalau takde duit kita happy ke?? Hehehe...of course not!!!! 


0 comments: