Powered By Blogger

10 May 2005

Cerita Ubat Gigi

Ini adalah salah satu penemuan yang dijumpai dari dasar Sungai Melaka. Ianya adalah penutup botol tembikar yang tertulis di atasnya 'CHERRY TOOTH PASTE ~ PATRONIZED BY THE QUEEN'. Ya, ianya adalah penutup botol ubat gigi perasa ceri!

Dari rupa bentuknya dan tulisan yang tertera, aku agak pasti ianya berasal dari London. Mungkin dibawa oleh tentera/rakyat British semasa mereka memerintah di Melaka. Keadaannya masik baik dan lukisan Ratu tertera jelas di permukannya.

Spontan, aku terbayang macam mana orang British zaman dahulu menggosok gigi mereka. Dengan botol eksklusif berperasa ceri itu, mungkin hanya golongan berada/bangsawan sahaja yang mampu memiliki ubat gigi. Yang lain-lain tue pakai arang jee laa macam datuk nenek kita dahulu.

Mungkin juga, pada zaman itu mereka masih lagi belum menemui teknologi plastik mahupun aluminium seperti tiub ubat gigi Darl*e, ataupun Colga*e seperti yang kita pakai pada hari ini. Jadi penggunaan botol-botol tembikar masih lagi dirasakan murah dan praktikal.Cuba korang bayangkan ubat gigi korang pada hari ini terisi dalam botol macam botol kicap ataupun botol Nesca*e?

0 comments: