13 December 2013
Shopping buku di Big Bad Wolf 2013
Aku amat suka buku...mataku menjadi terbuntang apabila melihat lautan buku2...pupilku menjadi fixed and dilated, and not reactive to light. Maka rigor mortis kerana fitting akibat buku akan berlaku...haha..korang paham ke? Buat2 paham je la ek..
kalau ke shopping mall yang besar, tak susah orang mahu mencari aku, kerana sudah pasti salah satu tempat persinggahan ku sekiranya masa mengizinkan adalah kedai buku.
Zaman aku bercinta dengan pakbear dulu bukan zaman henpon, guna public phone dan telefon rumah je time tu... so pernah sekali kami berjanji nak dating di Mahkota Parade Melaka, tapi kami lupa set tempat pertemuan kami nanti, tapi kerana pakbear tahu nafsu ku terhadap buku, maka pakbear sudah mengagak yang aku sudah pasti ada di MPH....ternyata telahan pakbear benar2 belaka..:)
Oleh itu, dengan semangat cinta buku, maka pada 12/12/13 aku telah berangkat pergi ke Big Bad Wolf di MIECC, Mines...last year dah pegi....this year pergi lagi....
Last year puas sudah ku borong buku2 untuk anak2 bearuang....so as planned this year aku ingin memborong lagi...
Tapi kan entah mengapa hati ku tak rasa syok sangat...hehe..
Tapi dalam kurang syiok itu aku berjaya menshoppingkan diri dengan cemerlang jua..
Buku2 di BBW murah2 sgt...tak percaya? Sila teruskan pembacaan korang ye..
Yang ni khas untuk Wafiy dan Waseem...harga rm60, satu koleksi ni mengandungi 10 Animal books, so setiap satu biji buku hanya rm6, amat murah kan?
Why do? Why do? Bagus untuk kanak2...actually aku pun syok baca...tak abis pun baca semua ni tadi, Wafiy je yg bersungguh2 baca...td Wafiy bagitau sebenarnya elephant can hear using his feet...betul ke? Entahlah...Umi pun tak belek lagi buku pasal elephant tu..:)
Anak2 suka baca...Wafiy dah faham english...so agak mudah untuk dia memahami buku tu...tapi untuk Waseem cukup untuk dia membelek2 gambar yg berwarna warni tu...lagipun Waseem pandai buat ulasan sendiri, so bior dia interpret sendiri isi kandungan buku tu..haha
2 buku comel ni tidak lain tidak bukan untuk puteri hatiku...tepi2 tu kan ada mcm figure2 tu kan..benda tu kita boleh tekan2 dan nanti akan ada sound...Huda suka...
Bukti huda suka.....
Sambil nenen pun nak baca buku...hehe..
Buku ni pun Huda suka...
Di mana ada miau, di situ ada Huda...huda as usual histeria bila dapat tengok Miau...dia tak bagi abang2 dia pegang buku Miau dia ni...hehe
Yang ni pun koleksi macam yg WafiyWaseem punya...harga rm60, dan ada 10 buku di dalamnya...tp yang ni untuk aku lah..
Buku2 yang lain tu bernilai rm5-8 sahaja setiap satu..kecuali yg buku Prince William and Kate tu harganya rm20..:)
Aku tutup entri kali ni dengan gambar cute di bawah..:*
*ramai orang mengeluh anak2 mereka tak suka baca buku, senang je sebenarnya nak galakkan anak membaca...biasakan anak2 dengan buku dari usia dorg kecik2 lagi, dan mak dan bapanya pun perlu lah jadi ulat buku jugak...bukan ulat smartphone ye kawan2!!! Haha..
Prosuder Membawa Kucing ke Sarawak
Tak lama je lagi... Maka akan berangkatlah kami ke Kuching, Sarawak. Bagi yang selalu follow blog n fb kami, mestilah korang tau mcm mana dan kenapa kami sekeluarga boleh tercampak ke sana? Atau dengan lebih tepat lagi mencampakkan diri sendiri ke sana?! Hehehe...
Anw diringkaskan alkisah cheritera nya (kena highlight juga perkataan 'cheritera' ni sbb ada kawan2 aku yg ketagih bila lama x dengar aku ber'cheritera' di blog ni)... Hehehe! Alkisahnya rumah dah mcm tongkang pecah, tgh sibuk mempacking barang apa2 yg patut... Makbear dah angkat bendera putih, panik katanya sbb tgh banyak lagi barang yang tak kemas.
Aku yang berpengalaman luas dlm bab pindah randah ni xdelah panik nau, tp kadang2 pening jugak laa kepala sbb ada beberapa perkara yang tergantung menyebabkan perkara lain yang tertangguh. Tapi mcm biasa buat pelan2 sampai siap... InshaAllah semuanya akan ok. Doakanlah yee... ;)
Tengok gambar 'puppy' yang menyorok dlam kotak ni teringat perangai Syasha yang suka nau menyorok dan main dlm plastik atau kotak2 yang kosong... Agaknya boleh x kalau kami pura2 je konon Syasha dgn anak2 dia menyorok dlm kotak, kami x perasan, so sampailah budak2 berekor ni ke Kuching? Aci dak? Aci dak? Hehehe...
Sbb mmg ketat betul prosuder utk menerbangkn kucing2 ni ke Sarawak sehingga akhirnya kami membuat keputusan utk meninggalkan mereka2 itu di semenanjung, sedang menanti kata putus dari bakal penjaganya samada sudi atau tidak menjaganya... Kalau x jadi pening juga kepala nak mencari bapak n mak angkat baru budak2 ni.Ok meh aku citer secara ringkas apa prosuder2nya utk membawa/pindahkan kucing ke Sarawak. Aku tau Sarawak je sbb aku dah call Jabatan Vaterinar Neg. Selangor utk dapatkan butiran lanjut. Prosuder dan syarat2nya adalah seperti berikut:-
1) Kucing2 perlulah berumur 6 bulan ke atas dan sudah lengkap jadual vaksinnya.
2) kena implan kan mikrocip dlm badan 'miau' (wajib) n buat kad id utk kucing tu (yang ni x optional je rasanya).
3) lepas tu bawa kucing, buku rekod vaksin n kad mikrocip/id ke Jabatan Vaterinar Selangor utk dapatkan borang kebenaran utk import/eksport kucing.
4) isi borang tu kemudian faks/email pada sedara mara/kenalan kita yg ada kat Kuching utk bawa borang tu ke Pejabat Vaterinar kat sana utk lulus dan sahkan. Kemudian minta dia faks/email balik pada kita laa sbb kelulusan tu penting supaya kucing2 kita boleh dieksport ke sana. Basicly kalau boleh g sendiri ke sana lagi baik! Huhuhu...
Begitulah lebih kurang prosudernya. Itu baru prosuder dgn vaterinar, belum dgn MASKargo lagi sbb MASKargo yg akan uruskan perpindahan kucing2 tu ke sana. Difahamkan bila sampai Kuching, kucing2 tu akan dikuarantin dahulu lebih kurang 2 bulan baru boleh diberi kepada owner nya... Lama kan? Last2 bila sampai ke tangan kami, anak2 syasha dah x kenal dah kami! Huhuhu...
Sent from my iPhone
18:19
1 comment
09 December 2013
Aku perlukan ubat penenang!!!
Kegusaran memikirkan log book gazetment ku yang masih lompong di sana sini tatkala rakan2 semua sudah menarik nafas kelegaan...ditambah dengan masalah mover kami yang sangat bersemangat keme'layu'an menyebabkan aku terpaksa mengambil beberapa dos ubat penenang akhir2 ini...
Nasib baik ubat penenang aku ni mudah didapati...tidak mahal...tak perlu dibayar...hanya perlukan 'bau badan' yang disukai si 'penenang'..:)
Adakalanya terlalu mudah didapati...
Di rumah ku pun ada banyak....
Di rumah ibu ku....
Di rumah kakak ku....
Alahai!!! Amat rugi siapa yang tak pernah ambik ubat penenang ni...
Sekali rasa pasti teringat2...ter'rindu2'....bila rindu air mata meleleh...:(
Aku perlukan ubat penenang!!!!!
Alangkah sedihnya ubat penenang yang selalu ku ambil nanti tiada di Sarawak...:(
Cubaan menyeludup ubat2 ini ke Sarawak juga sudah menemui jalan buntu...
Aku bingung!! Aku resah!!!
Masakan aku boleh hidup tanpa ubat penenangku...
Lantas, sebelum aku berpergian jauh ke Sarawak, aku ambil ubat2 penenangku secara overdose...
Lantak lah kalau orang tak suka cara ku menenangkan diri ini...
Cuba korang lihat ubat2 ku ini.....
Tenangkah kalian??
Bagaimana?? Enak tak ubat ubat penenangku?
Thanx miau...dikala manusia terlupa menghargai dan menghormati diriku sebagai manusia, diri mu selalu menjadi teman setia...
Ada sesuatu pada miau2 sekalian yang takkan ada seorang manusia pun boleh menandinginya...iaitu rasa KETENANGAN....
Umi luv u nyau...
*mode risau dan syahdu..
22:10
3 comments
03 December 2013
Majlis Penyampaian hadiah Wafiy - part 2
Ok..meh kita sambung psl majlis penyampaian hadiah Wafiy
Untuk sekolah agama Wafiy mendapat no 1..tp zaman2 skrg ni rupanya setiap kelas tu cikgu akan bagi hadiah untuk mereka2 yang dapat no1-3...bukan lagi tengok markah keseluruhan mengikut darjah..motif nya kenapa? Aku pun tak pasti..maybe nak bagi anak2 ni lebih bermotivasi..yelah..kalau time aku dulu, balik2 muka aku je yg naik pentas ambik hadiah..setiap tahun pulak tu..haha..kesian la kat bdk2 yg lain kan...balik2 muka aku..
Ni Wafiy dan kawan dia...alamak aku lupa apa signifikan budak ni dlm kehidupan Wafiy..huhu..time ni dorg semua tengah beratur di luar dewan tunggu turn ambik hadiah
Wafiy dan kawan2 yang dapat no2 dan no3...ha!! Aku baru ingat no3 kelas wafiy dishare oleh budak lelaki ni dgn sorg budak pompuan..
Aku suka hadiah sekolah agama Wafiy ni sbb dapat piala, sekolah pagi dapat duit je...so sentimental value takde..:)
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
Actually dh takde gambar dah..sikit je gambar...baru aku pasan..hehe...oklah..babai semua
13:08
2 comments
02 December 2013
Babai Syasha...uwaaaa!!!
Malam ni aku belek2 instagram pakbear ku yg otai berinstagram tu...patutnya hepi dan teruja la kan tgk gmbr lama2...tp tetiba aku tersedih..:(
Memandangkan masa tu Syasha sgt baby, so setiap kali kami balik kampung, syasha akn dihantar ke boarding..
Walaupun berperwatakan berbeza, Tom dan Syasha geng baik...ni gambar dorg lepas penat main lari2 dalam rumah...pakbear kata mcm ada anak 10 org dlm rumah bila budak 2 ekor ni bermain..hehe
Aku tersedih sbb sbnrnya tak lama lagi aku dan famili akan berpisah dgn Syasha...kucing kami yang tercinta...dan lebih sedih bila pikir kena tinggalkan jugak baby2 comel a.k.a cucu2 aku yg 4 ekor tu..
Hmmmm...terpaksa sbnrnya sbb bila kami survey di jabatan haiwan selangor, pegawai tu kata kalau nk pindah Sarawak, kucing kita mesti umur melebihi 6 bulan..actually ok for Syasha tapi syasha kan ada baby yg masih ninin, so mana lah boleh kami nk pisah2kan...
So skrg kami sbnrnya sedang mencari2 sapa lah orang yg mungkin boleh jaga Syasha dan anak2 nya di semenanjung ni..kami nk somebody yg betul2 mengasihi kucing...yang boleh syg Syasha dan jaga Syasha sepertimana kami menjaga Syasha....sapa ya org tu? Huhu
So untuk kenang kenangan malam ni kita layan gmbr Syasha, arwah Tom dan cucu2 ku yg hitam legam itu...aku amat yakin pakbear ku yg tough itu pun akan menangis dlm hati bila baca entri aku ni...uwaaaa!!! Umi sedih la dedi...
Ni syasha masa pakbear baru ambik dia yg sedang berkeliaran tanpa arah tujuan di kedai dobi kat bangi ni..pakbear ambik syasha untuk hiburkan aku yg ketika itu sedang gundah gulana kerana nk final exam master...comot betul Syasha masa ni...dia baru umur 5 bulan time ni, berdasarkan anggaran umur yg vet berikan.
Huda memang tak takut miau..kalau Syasha gigit pun dia selamba je..:)
Setelah berbulan2..akhirnya Syasha dh jadi anak dara jelita
Lantas kami carikan kawan untuk Syasha sebab kami perhatikan Syasha agak kebosanan bersekor sekoran di rumah ni...kami namakan miau ni Tom...
Dan hobinya menyelit dan tido dalam beg tidak kira beg kain, beg kertas mahupun kotak..pakbear kata syasha dh biol..tak keruan bila tengok ada beg kosong..hihi
Tom pula sgt adorable dan baik, tidak berperangai pelik seperti Syasha
Tom rela digomol Huda..
Tom suka tido dengan ktorg..
Tapi umur Tom tak panjang..Tom sakit...
Ni masa kami bawak Tom untuk rawatan di UPM vet hospital..Syasha kena check sekali utk pastikan dia sihat....
Ni gambar terakhir Tom dan Syasha...Tom dah nazak masa ni..:(
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
But life goes on, Syasha bertemu jodoh dgn kucing jiran kami...so terhasillah 4 ekor cucu kami yg adorable ni...
Huda dan baby Syasha...anak dara kami ni boleh hilang kawalan bila jumpa baby2 miau ni...abis dipicit2 nya..haha
Aku akhiri dengan gambar ni
A real good friend is hard to find...
Kucing will always be my good friend.....
Thanx for all the sweet memories Syasha and Tom...we gonna miss u a lot...:*)
22:16
1 comment
Subscribe to:
Posts (Atom)


























































