Powered By Blogger

14 August 2014

Wafiy dan solat hajat

Aku dan pakbear sekarang sedang melatih Wafiy untuk solat 5 waktu lengkap waktu2nya...malu jugak dengan anak2 buah aku yg sebaya Wafiy tapi sudah belajar solat 5 waktu secukupnya....malu juga dengan Allah kerana anak dah umur 8 tahun tapi belum diusahakan untuk solat 5 waktu secukupnya..huhu


Lagipun aku terkesan juga melihat ketika Arwah Sharifah Aini meninggal, anaknya yg mengetuai solat jenazah...Alhamdulillah..

kita ni walaupun bukan artis mungkin kesudahannya tidak sebaik Sharifah Aini..huhu..maka bersemangat lah aku memastikan Wafiy solat dan juga mengaji setiap kali lepas Maghrib...aku aim by Jun tahun depan Wafiy dah khatam quran..insyaAllah..

So, pada suatu hari...Wafiy terbaca di TV berkenaan program solat hajat di Masjid mana entah, maka....

Wafiy: Umi, solat hajat tu apa?

Umi: Solat hajat tu solat yg kita buat kalau kita ada hajat tertentu yg nak minta pada Allah..contohnya, Abang nak mintak supaya abg dapat no 1 time exam, abg nak mintak ingatan Abg kuat, Abg nk mintak abg sihat, Abg nak mintak Allah bagi Abg sesuatu yg Abg ingin sangat...

Wafiy: Ooo...kalau camtu Abg nak buat solat hajat la..Abg nak mintak Allah bagi Abg ipad, yg abg punya sendiri...

Umi: eh! Ipad tu kalau Abg nak pun memang Umi yg kena belikan, so selagi Umi kata tak boleh, tak boleh la jawabnya...

Wafiy: hehehe...

Sukati awak je ye Wafiy...

Hahaha...

Aku dan pakbear sedang berusaha mengurangkan kebergantungan anak2 pd gajet2 ni...doakan kami berjaya mendidik anak2 bearuang ni menjadi anak2 yg berjaya dunia dan akhirat..Amin...


1 comments:

fairus said...

Insya-Allah.. Moga dipermudahkan Wafiy untuk terus bersolat 5 waktu.. Saya pon kena ajar anak juga.. Yang besau dah 6 tahun dah..