Powered By Blogger

12 May 2014

Umi, Waseem dan Kek Ultraman

Eh! Tiba2 aku hilang idea nak tulis apa untuk entri ni...hehe...otak aku ni mmg kdg2 ok, kdg2 k.o....bila dh k.o patutnya aku tido je tp mcm tak boleh tido..haha

Kek Ultraman Waseem..

Ok, tahun ni, memandangkan aku tiada hati dan perasaan, tekak ku tiada rasa, mataku tidak berkenan dengan rupa paras kek2 di Kuching ni jadi aku pun bake dan deko sendiri kek birthday Waseem...aku ni high taste sikit bila bab2 kek deco ni...sbb dh biasa dulu di Melaka, kami memang tempah dari seorang kakak yg sgt kreatif dn anggun kek nya...so bila sampai sini, aku hilang rasa kecomelan kek2 yg dipamerkan di kedai kek...bila tengok tu aku rasa aku seolah2 kembali ke zaman2 dolu...haha..sorry ye..bukan nak mengata ke apa, tp aku je yg dh biasa dengan 3D kek, jadi bila melihat di sini kek2 nya kebanyakannya 2D saja dan tidak full fondant aku rasa kurang syiok!! Aku penah tanya pasal kek 3D, tapi bila mereka tunjukkan koleksi kek 3D yg mereka buat, aku rasa kurang ummphh!! Hehe..sori ye, i cerewet sikit bab2 kek ni...

Dan disebabkan aku amat suka choc moist cake dan aku merasakan choc moist cake yg aku buat sendiri tu sudah amat sedap dengan limpaham choc ganache nya yg kaw kaw!! So aku pun membuat keputusan untuk bake sendiri kek birthday Waseem...

Perasan tak kek aku dah sumpik sikit...biasalah kanak2 riang di tadika ni, manalah boleh tahan tengok kek yg nampak superdelicious camni...haha

Ok, now, masalah bake tu dah no hal tapi bab deko mendeko ni memang banyak hal bila kena pada seseorang yg bernama Aku...kerana aku bertangan kayu...aku ni lukis org lidi pun boleh jadi macam ular kena palu, so ianya sgt2 big deal pd aku...ditambah pulak dengan pakbear yg agak sibuk lately ni, jadi aku lah yg sorang2 syok sendiri memikirkan deco kek Waseem tu nanti, lagipun pakbear pun adakalanya malas nak layan makwe dia ni sebab suka tukar2 plan..hahaha..pompuan kan? Memanglah camtu...so pakbear kata ayang buat lah camne ayg nak buat, abg ikut je..haha

Pipiku nampak tembam sekali...uwaaa!!! Kena gi facial cekangkan kulit dan naikkan pipi ni...:p

Berbalik pada isu mendeko tadi, yg pastinya kek itu perlu ada Ultraman...kerana tuan punya kek nak kek Ultraman tahun ni...puas jugak aku fikir bagaimana lah aku nak buat Ultraman figurine menggunakan fondant or gumpaste (betul ke tu namanya?) hehe...sebab aku buat org lidi pun tak reti...aa kang Ultraman jadi rupa rasaksa...ekekeke...

nasib baik aku ada sorg kawan yg pakar buat kek, so dialah yg aku consult berhari2...sikit2 tanya..sikit2 tanya...ktorg communicate lalu pm fb je, moden la katakan...:)

akhirnya aku buat keputusan beli je patung Ultraman kenit2 yg memang ada dijual di kedai bahan2 kek..haha...


So setel hal tu...skrg fikir nak tulis nama Waseem plak...ha!! Yg ni aku kena guna fondant...actly nak membentukkan nama tu ada bnyk je penekap huruf2 tu kita boleh beli, tapi nak mewarnakan fondant dan handle fondant tu agak tricky....fondant ada yg dh ready made berwarna, tapi sekiranya kaler yg kita nak tu takde so kenalah kaler kan...huhu..tricky tu..sbb bila aku baca2, dorg kata fondant agak temperature labile...so again aku consult kawan aku tu...baca sana, baca sini...so akhirnya aku confident la buat..hehe...aku memang begini orangnya...akan study beria2 utk sesuatu benda tu, dah tabiat pelajar Medic agaknya...selagi takde evidence based aku tak confident...haha

Ok, so beberapa hari sebelum birthday Waseem, kami berlima pun berangkat ke kedai bahan2 kek di Little India Street di Kuching ni...

Ok....sesampai je aku di kedai itu, aku pun rasa Wowww!!! Best giler..mcm2 barang ada sampai aku rasa nak try test semua kelengkapan deko yg kedai tu jual..haha..tp kedai tu agak sempit, dengan Wafiy dan Waseem yg rajin juga memilih choc rice, choc chip, pewarna itu, pewarna ini, pilih itu pilih ini, macam dorg plak yg nak buat kek..hehe..tp kan aku rasa anak2 bujang kami nanti kalau dah besar mesti aku boleh harap utk beli bahan2 masak, sbb biasa time ke supermarket bila memilih tu dorg pun sibuk tnya itu utk apa, ini utk apa...ada sapa2 nk buat menantu? Haha..


Ok..aku dah merapu, meh sambung cite pasal kek...



Huruf2 nama Waseem ni aku buat weekend sebelum birthday sbb aku amat yakin aku takkan ada cukup masa nak buat segala benda dalam tempoh satu malam kerana isnin dan selasa tu aku kerja seperti biasa..lagipun pakar kek a.k.a kawan aku tu kata better buat awal so that fondant tu keras dan kaler nya naik cantik..:)
Oh, ye! Yg hijau tu tempat bersemayam Ultraman dan geng..:)


Kek Ultraman ni aku kukus, sbb dah terbiasa dengan kukus...aku kukus malam sebelum tu...esoknya bangun pagi2 utk buat choc ganache yg nyum nyum tu...:)

Kek ni bila aku hantar ke skool Waseem, cikgu tu terkejut bila aku kata aku buat sendiri..haha..cun sangat agaknya...

Hentam je lah apa pun, cun ke tak cun ke..janji Wafiy dan Waseem kata cun...hehe..

Senyum kulum tanda sukaaaa...



Oh! Ye..tahun ni disebabkan aku memboikot junk food, so aku hanya bagi buah epal sebijik besor dan belon sebagai goodies utk kawan2 Waseem, letih la tiap kali birthday kawan2 anak aku mesti dapat jajan..aku tak kisah jajan sbb memang kanak2 suka jajan...tapi kalau bagi dalam kuantiti yg sangat banyak per head disertai dengan beberapa brand coklat dan gula2 yang tiada tanda halal aku rasa kurang syok...sori..again..aku mak yg cerewet bab jajan2 ni sebab aku perhatikan Huda dan Waseem kalau tidak dikawal boleh makan jajan tanpa henti sehari suntuk....scary!!! Sebab tu sekarang aku beli buah banyak2 in case Waseem dn Huda kelaparan...kalau aku letak jajan, alamatnya kencing manis anak2 aku nanti di usia muda...huhu..

Eh! Pasan tak yang kami bawa goodies dalam bakul...haha..kiut kan? Mesti cikgu Waseem kata mak bapak Waseem ni over gitu..dahlah memang aku rajin contact cikgu Waseem tanya macam2....:p


Wafiy skool time ni...dia merayu2 nak ponteng sekolah hari birthday party Waseem tu sbb nak tengok kek Waseem yg Umi deco...haha..of course la cannot...

Eh! Korang pasan tak aku kata aku takde idea nak tulis apa in the beginning tadi....kahkahkah...

Adios!!!

0 comments: