Powered By Blogger

22 September 2014

Sabah Trip Day 1 - Muzium Sabah & Pasar Filipina

Percutian kami ke Sabah adalah percutian sempena aku meraikan sesuatu...apa yg aku raikan? Biarlah  rahsia..hihi

Ada macam2 dugaan masa kami nak ke Sabah ni...aku malas nk story apa yg berlaku..tapi perkara2 itu hampir2 merosakkan mood kami...huhu...sampai dh naik flight pun ada dugaan nya..sampai sekarang pun perosak mood itu masih ada...nanti lah aku sekeh2 dia bila berkesempatan..:p

Ok...habis intro aku yg berjela...lupakan kepahitan..kita ke Zon Kegembiraan...


Tiket ke KK ni aku yg book...so dok belek website MAS dan Airasia mcm nk rak compare harga..u all yg jarang fly jangan sangka tiket Airasia selalu murah tau...actually ada masa2 tertentu MAS jauh lebih murah...So kena rajin compare dan kena ingat Airasia tu letak harga tiket tidak termasuk makan dan beg tau..so untuk family yg travel beramai2 dan suka shopping extra2 macam ktorg ni lebih berbaloi naik MAS...

Kami sampai KK jam 10.35 pagi...

1jam 15 min je flight dari Kuching...memang dah niat kami, dah duduk Kuching sekarang ni maka kami akan meneroka bumi Borneo ni...next destinasi sudah pun kami pilih..hehe..as usual aku yg overexcited..pompuan kan...:p

Oh! Ye..ada kawan aku yg selalu travel oversea bertanya "apa bestnya Sabah tu Najah?"
Aku jawab memang la tidak best berbanding trip org kaya seperti kawan2 aku yg selalu ke oversea..hehe

Ada juga yg kata "Sabah nothing lah, nothing great there"

Hehe...dah kawan dengan member2 rajin travel oversea so setakat dalam negara ni ada orang rasa nak worth going...

Ye ke? Sapa yg rajin membaca teruskan membaca entri aku ni...nanti korang jawab sendiri best ke tidak...hehe

Btw, sebelum aku pegi lebih jauh, trip ni kami pegi sendiri2 je maksudnya tak folo mana2 pakej...beli tiket flight dan book hotel dan berjalan2 sendiri je...sebab bagi kami trip dalam negara tiada apa yg nak dirisaukan...masa kami ke HK/Shenzhen dulu pun ktorg minta tour company asingkan kami dari group tour..kami suka privasi sebab kami ada anak2 bear...so time bila kami nak bergerak..time bila kami nak rehat ianya tidak terikat dengan mana2 pihak...:)

Ok...meh folo aku...

Sesampainya sahaja kami ke bumi di bawah bayu ni, kami terus ke Muzium Sabah...maklumlah aku dan pakbear ni memang orang antik...eh! Ada orang gelakkan tau hobi ktorg yg suka pegi Muzium..mana2 negeri/negara pegi mesti pegi muzium...aku dulu bercita2 nk jadi pakar arkeologi...tiba2 dah besar jadi pakar patologi plak...haha...lagipun aku rasa lawatan ke muzium sangat bagus untuk perkembangan minda anak2... Anak2 bear rajin bertanya macam2...merangsang sel2 otak..:)

Kami di Muzium Sabah ni lama...dari jam 11.30 pagi sampai 2.30 petang....jalan sampai macam nk pengsan...ini pun kira laju sebab anak2 bear laju je nak berjalan..aku dan pakbear nak baca panel grafik semua pun kena laju2...huhu...oh! Ye..dalam muzium tak boleh ambil gambar....so gambar kami di luar bangunan muzium sahaja..hehe

Jom layan gambar...


Sebelum masuk Muzium posing dulu..hehe

Kompleks Muzium ni ada beberapa bahagian...Muzium Islam tutup masa kami pergi...


Wajah2 kesayangan kami selamanya...Huda 1st time nak pakai topi tu...budak comel tu aku plan nak transformasikan nanti...nk belikan gaun banyak2..haha...biar cun macam Umi..hihi..


Bersama Wafiy merangkap bodyguard aku no 1..


Anak2 bear jadi buruh paksa buat jalan keretapi..:)


Beratnya Umi....eyah! Eyah!


Ni kampung budaya Sabah...



Nak ke situ kena naik jambatan goyang2 ni...





Kami lama di kolam teratai ni, tengok berudu dan siput..hehe..mengajar ilmu sains pada anak2...



Aktiviti melompat2...untuk capai benda apa ntah kat atas tu...tapi aku dan anak2 melompat tanpa arah tuju...



Kesimpulannya, Muzium Sabah ni best la jugak..tp memang berkilat2 le muka meronda...


Aku yg masih mampu tersenyum manis pada photographer gendut ku...time ni dh nak pusing dah kepala...


Melayan budak cantik yg rajin bukak kasut pakai kasut...


Actually ada macam2 jenis rumah mengikut suku kaum di Sabah...tapi aku memang dh penat sangat time ni so aku terlupa posing di setiap rumah..haha


Woit!! Dedi...cepatlah...ktorg dah menyeberang kolam dah tapi pakbear tak sampai2...huhu...busy ambik gambau...

Ok..dah setel di Muzium Sabah...baru kami check in hotel...

Malamnya kami ke Pasar Filipina...kenapa namanya Filipina aku pun tidak pasti..hehe..mungkin ramai peniaga Filipina...kawan aku yg sabahan kata mmg ramai Filipino di Sabah..tengok muka pun tahu tu bukan org local..tp aku manalah kenal..:)

Menurut kata receptionist di hotel kami, pasar Filipina ni 5 minit je jalan kaki...huhu..tapi berminit2 la jugak kami berjalan..hampeh tul...memang la walking distance..tp distance yg memenatkan especially lepas aku melantak minum air kelapa bergelen2 di kedai makan..nk jalan balik ke hotel terasa macam pompuan preggy 6 bulan...bengkak perut...kihkihkih...

Eh! Tapi kan Pasar Filipina ni syok tau..aku pasan dia ada 3 bahagian...

Bahagian 1 yang ni...



Ha..bnyk betul brooch...murah2...sampai aku terborong bersungguh2...beli utk kawan2, utk mak aku, mak pakbear, ipar duai aku, cikgu2 anak aku dan juga member biz pakbear..hehe..


Banyak kan aku beli? 

Souvenir pun macam2...aku dan pakbear kan hantu fridge magnet dan keychain so memang syok la shopping...

Tshirt pun banyak kt sini...ada member pakbear menasihatkan ktorg kalau nk shopping tshirt dan souvenir elok di sini...sebab murah dan boleh tawar menawar..

Dan nasib baik aku kurang minat rantai, gelang2 semua tu..mutiara mcm2 grade ada...tp aku memang tak minat...kenapa tak minat...aku pun tak tau..tapi aku ni cincin kawin pun tak pakai...tangan biasa kosong je...sebab tu ramai ingat aku anak dara lagi...haha....pakbear belikan jam pun aku tak pakai...sbb tu pakbear kata dia malas nk belikan aku brg kemas, bukan aku pakai pastu ianya akan hilang...aku lupa mana aku letak..pakbear pun dah penat nak sound bini dia ni...asik lupa je jam letak mana, brooch letak mana, scarf letak mana, spek letak mana..:p

Bahagian 2 Pasar Filipina ni pun syok...





Murah giler woi ikan bilis dan udang kering...ikan bilis yg cantik suci dah siap kopek dan sedap dimakan yg biasa aku beli di Kuching rm50/kg, kat KK ni dorg jual rm50/3kg...tak ke sasau aku dibuatnya...so again aku beli utk mak dan mak mentua aku...makanan pelik2 yg lain pun ada tau.



Dan kat sini ada perkhidmatan alter jeans tau...teringat mesin jahit Mak aku kat kampung..:)

Bahagian terakhir adalah bahagian makan2...macam2 ada...
Btw, ada org ingatkan aku jangan makan di Filipino market ni sebab tempat kotor..tp bila aku pegi, personally aku rasa org yg dok cakap Filipino market ni kotor adalah anak org kaya yg tak penah pegi Pasar Kampung Jawa Melaka dulu...hehe...dulu kecik2 Kampung Jawa yg sempit, kotor dan comot tulah tempat kami adik beradik shopping..
So, kalau u all bajet kaya raya dan menjaga sangat tahap hygienic u all tu silalah makan di tempat lain...:)

Banyak lagi tempat makan seafood di KK ni tapi rakan aku mengingatkan aku bahawa sepertimana Kuching, KK juga ramai peniaga non Muslim..so sila pastikan peniaga yg berjualan itu Muslim baru masuk kedai...

Ok, nanti aku sambung Day 2 eh...Sabah banyak tempat best...lagipun aku ada beratus2 gambar nk tunjuk kat korang...kihkihkih...


1 comments:

fairus said...

TAK PERNAH PERGI SABAH LAGI.. SARAWAK DAH SEKALI..