Powered By Blogger

15 July 2005

Ibu Mengandung

Di pejabat, ada ramai sungguh ibu-ibu mengandung. Congak-congak ada 5 6 orang. Setiap hari aku boleh lihat ibu-ibu nie mengusung perut ke hulu ke hilir. Rasa kasihan pun ada, kandungan dah sarat tapi masih lagi perlu bekerja.

Tapi bila tiba waktu rehat, masing-masing kalau bercerita, macam bertih jagung! Tak penat agaknya. Ada saja cerita yang dibual dan diumpatkan. Dari hal rumah tangga sendiri sampilah ke hal rumah tangga orang lain. Dari saja-saja mengandung sampailah yang termengandung ataupun tak plan nak mengandung. Dah tue siap boleh ambil no. giliran tue, tahun depan siapa pulak yang mengandung.

Baru-baru nie, ada ura-ura nak tambah tempoh cuti ibu mengandung. Itu aku tak kisahlah sebab aku tahu nak mengandung dan melahirkan anak ini bukannya kerja yang senang. Tapi melihatkan senario kat pejabat aku nie, aku takut ada yang dah bersalin kemudian disahkan mengandung lagi dalam tempoh masa diorang cuti bersalin!

0 comments: