Powered By Blogger

04 November 2014

Kisah Wafiy mengidam no 2


Menjadi anak kepada seorang Puan Duktur, aku rasa adakalanya agak sukar bagi Wafiy dan adik2 nya kerana expectation aku biasanya agak tinggi...basically aku mahukan anak yang berjaya dalam pelajaran...rajin berusaha...tidak mudah putus asa...tidak memandang enteng pada kepentingan menjadi orang yg berpendidikan tinggi..

Tapi disebabkan aku adalah orang yg dilahirkan sebagai pemalas sejati, makanya adakalanya aku di dalam dilema antara membiarkan anak aku belajar macam time aku dolu2...iaitu tak study pun...tahu2 je exam dpt no1...upsr 5A, pmr 9A, spm? Hehe..spm aku tak lah hebat mana..adalah 6A...pastu matriks dn medic dengan jayanya...time nk final exam master dulu pun sampai pakbear kagum dgn aku..sbb aku jarang study, tapi masih boleh pass dengan jayanya...kihkihkih...Alhamdulillah, aku dikurniakan otak yg cepat pick up dn mudah faham setiap apa yg aku belajar...

so patut kah aku biarkan Wafiy bermain je?tak perlu buat ulangkaji...tak perlu buat latihan...hehe..

Jawapannya..sori anak2 Umi..walaupun Umi dulu malas study, tp korang kena juga study...tapi dari pemerhatian aku, Wafiy amat cepat belajar...bijak menjawab soalan exam kdg2 hanya berdasarkan informasi yg dia belajar/dapat daripada buku cerita dan  rancangan National geographic yg dia tonton...or juz based on perbualan dia dengan aku masa kami berbual hal2 duniawi...so aku pun terpaksalah kadang2 suruh dia study, kdg2 aku kasik je dia main...tapi lebih banyak main daripada belajar...hihi..

Kerana itulah walaupun aku tahu Wafiy bijak tapi aku tidak meletak harapan yg menggunung tinggi pada Wafiy...dah dia pun bukan study sgt...aku cuma ingatkan dia yg belajar tu penting, tapi dapat nombor berapa tu tak berapa penting...as long as aku tengok result dia agak ok, aku tak berapa kisah...

So last week actually Wafiy exam final...makanya minggu ini result keluar lah kan? So hari2 lah Wafiy bagi laporan markah dia berapa...ada yg 100, ada 94, ada 96...pelbagai angka lah...
Tapi dalam banyak2 subjek, Wafiy sangat confident Maths dia akan dapat 100...sebab dia rasa semua jawapan dia betul...yg menariknya subjek Maths tu lah yg result paling lambat keluar...kihkihkih...

So masa aku pick up Wafiy dari sekolah tadi, 

Wafiy: Umi, abg tak dapat 100 la Matematik...Abang dapat 98 je...mesti Abang tak dapat no 1 lah nanti...Abang rasa Abang dapat no 2 lah Umi...

Umi: Takpelah Wafiy, Wafiy dah usaha..kalau tak dapat no 1 pun takpe..

Wafiy: Haah lah Umi, lagipun kan kalau dapat no 2, Abang dapatlah jugak tengok pingat no2 camne...

Hahahaha...

Tergelak besau aku...ok jugak excuse Wafiy kenapa dia perlu dapat no2 tu..hihi

*last year Wafiy dapat no 1 sek agama...mid term exam aritu dapat no 1 sek kebangsaan..so faham2 je lah ye kenapa title no 1 agak menjadi fokus bagi kami sekeluarga..lagipun dulu Umi nya daripada darjah 1 hingga form 1, dpt no 1 je...masuk form 2 & form 3 baru drop sikit...ini semua gara2 bercinta dengan pakbear....kehkehkeh...tapi apa2 pun cinta itu yg membakar semangat ku utk terus hidup..:)

1 comments:

fairus said...

Ok lah tu.. Lepas ni kalau nak tengok pingat no. 3 pon boleh.. :)