Powered By Blogger

30 May 2006

Berguru Kepalang Ajar

Tak elok kedekut ilmu. Orang kata, kalau kita ada ilmu dan kita sampai-sampaikan ilmu kita makin bertambah. InsyaAllah.

Di pejabat aku selalu ada budak praktikal. Selalunya, aku tengok kalau budak tue bagus dan ada sifat ingin belajar, aku rajin nak mengajar.

Suatu hari di pejabat.
"Ali, meh sini aku ajar pasal komponen dalam komputer", aku. Budak nie bukan butdak IT.
Ali berdiri sebelah aku sambil tekun tengok aku sedang menunjukkan kepakaran mengoperate cpu.
"Nie kau tau apa? Hard-disk. Nie, RAM. Yang niela yang orang pakai cpu-cpu tue. Pentium4 ke Pentium3 kee..", Aku. Ali ternganga.

"Toot..toot.", bunyi h-set.
"Jap Li (Ali), hello... bla bla bla", aku jawab panngilan telefon tadi.

"Ok, Li, itu jee lah sesi pembelajaran kita ari nie", aku. Sambil menutup semula casing cpu.
"Ehh, mana h-set aku?", sudah, h-set dah tak jumpa.
"Cuba ko call no h-set aku Li", aku.

"Toot..toot.", bunyi h-set.
"Ehh, dalam cpu nie laa bos!", Ali.

"Hahaha..", alahai! Berguru kepalang ajar.

5 comments:

Masy said...

wpon abah aku dulu pernah explain kat aku ape makne 'berguru kepalang ajar' tu, tp aku masih lg x paham smpi skrg. x ingat senornya.

boleh explain lg skali utk aku x?

Anonymous said...

hahahahhahaha seb baik ko sedo cepat ek. Klo tak sesia jer declare phone ilang.

hahahhahahahahahahaha

Chika Chika said...

ler.... macam doktor operate patient, gunting tertinggal dlm perut patient... *sewai ke?*

mizzwanda said...

erkk oo hset pun leh termasuk dlm cpu ka..ada space ka dlm tuh..tgh berimaginasi

Anonymous said...

masy, err err ntah. aku pun tak tau. hehehe

de5lin, tue ler pasal. sib baik tak nangis!

chika, sewai? huahuahua..

wanda, ada.. ada.. cuba ko check! aku nyer pakai mainframe! ekekek